Pascha - serwis o liturgii
    Forum o liturgii
    Dokumenty o liturgii
Konstytucja o liturgii świętej
Mszał Rzymski online
Wprowadzenie do Mszału Rz.
Liturgia Godzin - brewiarz
Wprowadzenie do Lit. Godz.
Instr. Inaestimabile Donum
> inne dokumenty o liturgii św.

    Dzisiejsza liturgia
      okr. Narodzenia Pańskiego
Liturgia dnia na komórkę
Patroni dnia dzisiejszego
Dzisiejsza liturgia słowa
Teksty Liturgii Godzin na dziś
Komentarze liturgiczne
Msze święte - kiedy, gdzie?

    Varia - dodatki
Słownik Terminów Liturgicznych
Biblioteka - księgi i książki
Najpopularniejsze modlitwy
Materiały multimedialne online
Odnośniki do stron n/t liturgii
Formularze asysty w liturgii
Obrzędy mszy w różnych jęz.

    Czy wiesz, że...

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /capax/gora.txt on line 83

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /capax/gora.txt on line 225

    Szybki kontakt

Napisz do nas:
redakcja@pascha.org.pl

    Polecamy stronę

    Pascha » Czytelnia liturgiczna » Teksty o liturgii
Obrzędy komunii
Michał Wsiołkowski

Zaraz po doksologii i naszym "amen", kapłan, rozłożywszy ręce, wypowiada jedną z aklamacji, wprowadzających do Modlitwy Pańskiej. Wtedy wszyscy zgromadzeni wierni modlą się wspólnie słowami "Ojcze nasz". Sam Jezus nauczył nas odmawiać tę modlitwę i to odmawiać ją wspólnie. Włączając się w Jego modlitwę, modlitwę umiłowanego Syna najlepiej możemy przygotować się do przyjęcia Jego samego. Ostatnie słowa tej modlitwy rozwija sam już kapłan, wymawiając tzw. embolizm; prosząc o wybawienie od zła, pokój i umocnienie w oczekiwaniu na ponowne przyjście Chrystusa. Wszyscy odpowiadamy słowami: Bo Twoje jest królestwo i potęga, i chwała na wieki.

Po tej formule kapłan kieruje do Boga modlitwę o treści zależnej od okresu liturgicznego, np.: Panie Jezu Chryste, Ty powiedziałeś swoim Apostołom: Pokój wam zostawiam, pokój mój wam daję. Prosimy Cię, nie zważaj na grzechy nasze, lecz na wiarę swojego Kościoła i zgodnie z Twoją wolą napełniaj go pokojem i doprowadź do pełnej jedności. W modlitwie tej chcemy wyrazić, że jesteśmy grzeszni i prosić, aby Bóg brał pod uwagę nie małą wiarę i grzechy każdego z nas, lecz wiarę i świętość całego Kościoła. Prosimy także o jedność Kościoła. Przez aklamację "amen" wierni czynią modlitwę kapłana swoją modlitwą.

Kapłan rozkłada ręce, kieruje je w stronę ludu, co ma oznacza objęcie wszystkich zgromadzonych następującymi słowami: Pokój Pański niech zawsze będzie z wami. Odpowiadamy: I z duchem Twoim. Następnie diakon lub kapłan zwraca się do zebranych słowami: Przekażcie sobie znak pokoju.

Gest ten oznacza przekazanie pokoju Chrystusa, nie naszego pokoju, czy zadowolenia ze spotkania. Był on praktykowany już przez pierwszych chrześcijan, którzy przekazywali sobie pocałunek pokoju, zgodnie z Ewangelią nie mogąc składać ofiary Bogu nie pojednawszy się uprzednio z bliźnimi. Pocałunek ten przekazywali sobie wzajemnie mężczyźni i wzajemnie kobiety. W późniejszym czasie pocałunek pokoju stosowali jedynie duchowni, jednak Sobór Watykański II przywrócił ten gest dla wszystkich zgromadzonych na Łamaniu Chleba. W Polsce znak pokoju przekazuje się poprzez skinienie głowy w kierunku najbliższych uczestników liturgii lub przez podanie ręki.

Jednakże nie wypowiada się przy żadnych słów; ani "Pokój nam wszystkim", ani "Pokój z tobą". Słowa "Pokój z tobą" wypowiadany jest już wcześniej przez kapłana, w liczbie mnogiej ("Pokój Pański niech zawsze będzie z wami"). Tak więc należy ograniczyć się jedynie do wymownego gestu.

Wkrótce po wyznaniu swojego braku godności wobec przychodzącego Pana ruszamy w procesji ku ołtarzowi. Jak wspominaliśmy przy okazji procesji wejścia, każda procesja jest symbolem wędrówki narodu wybranego do ziemi obiecanej, jaką obecnie jest dla nas Królestwo niebieskie. Do procesji włączają się wszyscy przyjmujący Komunię świętą, podkreślając w ten sposób jej wspólnotowy charakter. Zaraz za służbą liturgiczną, tworząc jedną kolumnę, zdążamy parami do oczekującego nas Pana Jezusa. Pamiętajmy o tym, że to nie On ma czekać na nas, lecz my powinniśmy ochoczo włączyć się do procesji. Chcemy Go przyjąć razem - krzyżując ręce na piersi podchodzimy parami do kapłana, a kiedy obydwie osoby przyjmą Pana Jezusa, wracamy na miejsca, aby uwielbiać Boga śpiewem. Śpiewamy cały czas; idąc w procesji i po przyjęciu Pana Jezusa.


Wprowadzenie pochodzi ze strony Diakonii Liturgicznej na os. Oficerskim w Krakowie.


wydrukuj artykuł   skomentuj artykuł   poleć znajomym

Prześlij nam uwagi o stronie!  Wpisz je poniżej i naciśnij Enter

    Powiązane tematycznie
Obrzędy wstępne mszy świętej
Modlitwa znaku krzyża świetego
Pozdrowienie Pan z wami
Spowiedź powszechna
Przygotowanie darów ofiarnych
Modlitwa eucharystyczna
Obrzędy pokoju mszy św.
Obrzędy komunii św. we mszy

    Zobacz także
Teskty w serwisie Pascha.org.pl
Dokumenty Kościoła dotyczące liturgii


redakcja@pascha.org.pl      informacje o serwisie
Copyright © 2000-2004 Beczka.net. Wszelkie prawa zastrzeżone