Pascha - serwis o liturgii
    Forum o liturgii
    Dokumenty o liturgii
Konstytucja o liturgii świętej
Mszał Rzymski online
Wprowadzenie do Mszału Rz.
Liturgia Godzin - brewiarz
Wprowadzenie do Lit. Godz.
Instr. Inaestimabile Donum
> inne dokumenty o liturgii św.

    Dzisiejsza liturgia
      okr. Narodzenia Pańskiego
Liturgia dnia na komórkę
Patroni dnia dzisiejszego
Dzisiejsza liturgia słowa
Teksty Liturgii Godzin na dziś
Komentarze liturgiczne
Msze święte - kiedy, gdzie?

    Varia - dodatki
Słownik Terminów Liturgicznych
Biblioteka - księgi i książki
Najpopularniejsze modlitwy
Materiały multimedialne online
Odnośniki do stron n/t liturgii
Formularze asysty w liturgii
Obrzędy mszy w różnych jęz.

    Czy wiesz, że...

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /capax/gora.txt on line 83

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /capax/gora.txt on line 225

    Szybki kontakt

Napisz do nas:
redakcja@pascha.org.pl

    Polecamy stronę

    Pascha » Czytelnia liturgiczna » Teksty o liturgii
Modlitwa znaku krzyża
Michał Wsiołkowski

Procesja wejścia zakończyła się. Procesja Wejścia, która jest symbolem pielgrzymki do królestwa Bożego. Ale może być ona również dla nas symbolem wejścia Chrystusa do świątyni, wielokrotnie wspominanego przez św. Łukasza; Jezusa nowonarodzonego, młodego, i Jezusa nauczającego.

Kiedy celebrans zjawia się pośrodku zgromadzenia, oznacza to, że Chrystus również staje się obecny. Każdy uczestnik procesji oddał Najświętszemu Sakramentowi, umieszczonemu w tabernakulum, hołd poprzez przyklęknięcie. Po wykonaniu tego gestu kapłan podchodzi do ołtarza, który jest znakiem Chrystusa i dziękczynnej ofiary, jaką złożymy i cłauje go. Pocałunek w liturgii jest m.in. znakiem nadprzyrodzonej miłości i czci. Ów gest oddania hołdu ma nam przypomnieć, że wszystko odnosi się do Chrystusa, który jest ołtarzem, kapłanem i ofiarą. Dla podkreślenia tego gestu podczas niektórych Mszy, jak nasze piątkowe, stosuje się okadzenie ołtarza.

Dopiero po ucałowaniu ołtarza - geście tak bogatym w znaczenie w swojej prostocie i milczeniu, celebrans - brat pośród braci, a jednocześnie przedstawiciel Chrystusa - zwraca się do wszystkich zebranych, pozdrawiając ich słowami: "W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego". To nasze pierwsze wyznanie wiary podczas Ofiary. Znak krzyża, czyniony równocześnie - jak każdy - nie powinien być czyniony machinalnie, rutynowo, jak zużyta, stereotypowa formuła.

W biblijnym kontekście formuła "w imię..." jest odbitką typowo hebrajskiego zwrotu. Wyrażać ma samą rzeczywistość, realność Boga o niewypowiedzianym imieniu - którego jednak ośmielamy się nazywać Ojcem, Synem i Duchem. Całe zgromadzenie przyłącza się do tego wyznania, potwierdza je, odpowiadając Amen. W języku hebrajskim amen oznacza przyłączenie się do prawdy. Już na samym początku Mszy świętej, po śpiewie na wejście, ponownie czynimy gest scalający nas we wspólnotę - wyznajemy wiarę w Trójjedynego Boga.


Wprowadzenie pochodzi ze strony Diakonii Liturgicznej na os. Oficerskim w Krakowie.


wydrukuj artykuł   skomentuj artykuł   poleć znajomym

Prześlij nam uwagi o stronie!  Wpisz je poniżej i naciśnij Enter

    Powiązane tematycznie
Obrzędy wstępne mszy świętej
Modlitwa znaku krzyża świetego
Pozdrowienie Pan z wami
Spowiedź powszechna
Przygotowanie darów ofiarnych
Modlitwa eucharystyczna
Obrzędy pokoju mszy św.
Obrzędy komunii św. we mszy

    Zobacz także
Teskty w serwisie Pascha.org.pl
Dokumenty Kościoła dotyczące liturgii


redakcja@pascha.org.pl      informacje o serwisie
Copyright © 2000-2004 Beczka.net. Wszelkie prawa zastrzeżone